lauantai 2. maaliskuuta 2013

Uusi painoindeksi, Slanka ja fillari

Paul Gaugauin (1848 - 1903) omakuva 1888.
DIEETTIPÄIVÄ II - 138

Uusi painoindeksi

Kuten  jo eilen kerroin, niin briteissä on kehitetty uusi tapa mitä painoindeksi jo vanhan Belgiassa 1800-luvun alkupuolella kehitetyn laskentatavan tilalle.

Uuden painoindeksin laskurin löydät täältä. Sitä on todella helppo käyttää ja se lisäksi ilmaiseen monenko kilon päässä sinulla häämötää ns. normaalipainosi. Kyseessä hyvin hyödyllinen ja jopa mielenkiintoinen mittari. Siirrät vain pituus- ja painojanoja haluttuun kohtaan hiiren avulla, niin lukemat asettuvat kohdilleen.

Jos kuitenkin haluat saada tulokseksi samalla kertaa sekä vanhan että uuden laskutavan mukaisen painoindeksi niin molemmista indeksit näet englanninkielisenä laskurina täältä.

Nyt vaan laskemaan painoindeksi. Ne ovat hyvä laittaa suosittuihin sivustoihin, josta ne voi helposti näpsäyttää päälle kun alkaa pohdituttaa miten läskit sulavat tai lisääntyvät.

Itselläni uusi laskutapa on hivenen armollisempi kuin tuo vanha. Ehkä ihminen on todellakin kolmiulotteinen esine, eikä vain kasiulotteinen kuva? Tietenkin mielelläni ottaisin ajattelun ainakin neljänneksi ulottuvuudeksi mukaan.

Slanka

Olen kehunut, kehun nytkin ja sitä tulen vastakin tekemään. Kohteena ovat tietenkin Slanka-tuoteet, Hoikistamo ja tietenkin teamleaderimme Anne. Tietenkään ei sovi unohtaa vertaistukiryhmää Jonheeriä, täti Köksää ja kaikkia niitä muita.

Olen varsin vuolaasti kehunut myös Suunnon sykemittareita t6d:tä ja uutta Ambitia sekä MemoryBelt sykevyötäni, jota uidessa käytän. Olen myös antanut ylistyslauluja Corratec-fillarilleni. Mutta kehumiseen on toki syytäkin, sillä tässä minä nyt olen, ja en ehkä olisi jos nuo kaikki eivät olisi pelittäneet yhteen.

Mennen viikon Kuningaskuluttaja käsitteli blogistien saamia taloudellisia hyötyjä heidän mainostamistaan tavaroista ja palveluista. Voin hyvällä ja puhtaalla omallatunnolla kertoa kaikille lukijoilleni, että tämä äijä ei saa mitään etuja tai maksua kehumistaan tuotteista, Ei niistä joidenka bannerit tuossa vieressä ovat tai joihin lukijat klikkaavat. Eivätkä lukijat sitoudu mihinkään klikatessaan sivuja joihin tekstissä viitataan. Olen vain niin julmetun tyytyväinen kaikeken mitä innostun kehumaan.

Kehulistalta on kuitenkin kadonnut mm. Riihimäen Intersport, koska sen aiemmat kauppiaat lähtivät  pitämään myymälää Hyvinkäälle, tosin saman tuotemerkin nimissä. Riihimäellä heiltä sain parasta mahdollista palvelua niin suuriin kuin pieniinkin ongelmiini. Toivottavasti he toimivat samoin Hyvinkäällä?

Kuitenkin olen kehuessani esimerkiksi Slankaa kovin yksipuolinen ja rajoittunut. Ylistän ja kehun sekä krijoitan pääsääntöisesti vain ja ainoastaan Slanka vaniljasta. Kuitenkin Slankan tuoteperheessä on eri makuisia keittoja, pirtelöitä ja patukoita. Kohta on jopa puuroa, jonka pitäisi tulla markkinoille aivan lähiaikoina. Jos maistuu hyvältä, niin tässä on vankka ja vahva kannattaja sillekin tuotteelle. Eli  joku voikin nähdä kehuni liian yksipuolisena ja kaavoihin kangistuneena, mutta sellainen minä nyt vaan olen ja tuskin enää miksikään muuksi muutun.

Fillarointi

Tänään otin kunnon erän ihan omalla kotikuntofillarillani. Ostin sen aikoinaan käytettynä muutamalla kympillä, se ei ole kovin häävi ja merkkiäkään en muista, mutta hoitaa kohtalaisesti homman, johon sen on tarkoitettu.

Mitä sitten tuli saaliiksi tuosta kotifillaroinnista? Ensinnäkin se kesti 1 tunti ja 23 minuuttia. Fillari itse ilmoitti tosi kiltisti minun saavuttaneen 1123 kilokalorin kulutuksen. Mutta aivan näin hienosti ei asia kuitenkaan Suunnon Ambitin ja Movescountin mukaan ole, sillä ne yhdessä näyttävät kulutukseksi 967 kilokaloria. Ei sekään ole paha ja olen oikeastaan tosi tyytyväinen. En lainkaan ajanut kykyjen ylärajalla, sillä kovin raskasta taakkaa tuolla kotifillarilla ei saa aikaiseksi. Tosin vauhtia yritin ylläpitää - kuten setä Washington on minua oikeassa ulkopyöräilyssä opettanut tekemään. Terveisiä hänelle ei hyvälle opettajalleni.

Entäpä ne kaikki muut tiedot, joita rannetietokoneeni minulle antaa, tai ainakin ne joista ymmärrän edes hitusen verran? Syke kävi korkeimmillaan 142 ja alimmillaan 70 sykettä minuutissa. Keskiarvoksi tuli ehkä koko talvikauden korkein keskiarvo, eli 116 sykettä minuutissa. Olen siis kuin melkein ammattilainen. Laiton mittarin päälle jo kun olin vauhdissa, se selittää korkean alhaisimman tason ja osittain siten myös keskiarvon. Kuitenkin Huippuharjoitusvaikutus oli 2,6/5 eli sanallisesti "ylläpitävä". No onneksi sentään edes sitä vaikka tietenkin vanhuskin haluaisi arvosanaksi "kehittävän".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti