
Herra
maa- ja metsätalousministerimme,
Arvoisat
janakkalalaiset, eritoten hämäläiset,
hyvät
naiset ja herrat,
Koska
joka juhlaan kuuluu oleellisena osana runonlausunta, niin kyllä minäkin:
Talonpojan
sääty, suurin Suomenmaassa,
Sitä
minä pitän aina kunniassa.
Aurassamme
arwo ja kirweesämme kiitos’,
Toimessa
ja työssä on kunniamme liitos.
Talonpoika
työtä se raataa ja vääntää,
Kannot
ja kivet hän kaataa ja kääntää.
Työllänsä
talonpoika ittensäkin ruokkii.
Korpia
karhii, ja kyntää ja kuokkii.
Herroillle
luetaanki kunnia suuri;
Talonpojan
arwo on hyvä kyllä juuri.
Herra
ja talonpoika arwonsa ne kantaa;
Toimi
ja tarmo se ansion antaa.
Runo
on peräisin 1812 – 1868 eläneen janakkalalaisen talonpojan Kustaa Paturin
vuonna 1842 ilmestyneestä runokirjasta Huwi-lauluja Hämeestä. Kirja sain
kansainvälistä mainetta jo vuonna 1843, kun siitä kirjoitti Ranskalainen
maailmanmatkaaja Marmier, joka oli kääntänyt runon Kirwiselle ranskaksi. Tuo
Suomessakin käynyt matkaaja ihmetteli, miten suomalainen talonpoika osaa ja kykenee
tuollaisiin hienoihin taiteellisiin saavutuksiin.
Arvoisa
ministeri, 1800-luvulla ei massamme ollut maa- ja metsätalousministeriä, ei
ollut edes ministeriötä edistämään maamme keskeisimmän tuotantoalan asioita. Paturin
syntymän aikoihin suuriruhtinaanmaamme vuotuiset tulot jakautuivat siten, että
maaverosta kertyi 87 prosentti, henkilöverosta 3,9 prosenttia, tulleista 3,7
prosenttia ja muista mm. viinanpoltosta 5,6 prosenttia.
Maan
oli juuri 1800-luvulla enemmän kuin koskaan, riippuvainen maataloudestaan.
Suuret nälkävuodet 1860-luvulla pistivät kansan koville ja ruoan puute
laskettiin huonosti hoidetun maatalouden syyksi, herrain syyttelyn lisäksi.
Näin oli talonpoikien ja varsinkin heistä valistuneimpien tartuttavat itse niin
auraan kuin asiaankin, muuten ei edistystä saataisi aikaiseksi, vaan kohtalona olisi
ollut Paturin termiä käyttäen taastuminen.
Näin
juuri teki Kustaa Paturi. Ei ollut montaakaan asia, josta hän ei olisi
näkemystään esittänyt tai herroille ja kansalle oppia antanut. Kun
Keisarillinen Suomen senaatti halusi näkemyksiä uudesta vaivaishoitoasetuksesta
1840-luvun alkupuolella, niin eikös Kustaa laatinut pyytämättä oman ja jopa
pykäliin menneen ehdotuksen asetukseksi ja lähetti sen senaatilla. Oli ainoa
suomenkielinen ja kansan keskuudesta tullut ehdotus. Käännettiin ruotsiksi ja
sillä on täten ollut oma vaikutuksensa jopa Tanskan vaivaishoitoon.
Kansakoulu
oli vaiheessa, Janakkala kulki etuviistossa ja sai alueen ensimmäisen
kunnallisen kansakoulunsa jo vuonna 1861, kun asetuksia vasta valmisteltiin. Ei
tässäkään kukaan Kustaalta asiaa tiedustanut, vaan hän vastasi. Senaatti oli
näet pyytänyt tuomiokapituleilta vastauksia asetusehdotukseensa.
Tuomiokapitulit vastasivat ja kohtuullisesti vastustivat uudistuksia ja
maallista koulujärjestelmää.
No
senaatti kääntyi nyt sivistyneistön ja herrain puoleen, jotka siis muodostivat
tuolloin ns. kansa, ei siis yhteinen rahvas, ja pyysi näkemyksiä
tuomiokapitulien lausunnoista. Tämä innosti Paturia, joka oli hämäläinen siinä
kuin muutkin, jota itseään suomalaisiksi kutsuivat. Ei hän herroja kumartanut,
oli liian itsenäinen, tai sitten itsepäinen ja oman tiensä kulkija. Paturi oli
jälleen ainoa suomenkielinen ja ei-herra, joka asiasta mielipiteensä ilmoitti.
Paturi ei ollut oikeastaan
identiteetiltään suomalainen. Keisarin uskollinen alamainen hän kuitenkin oli.
Identiteetiltään hän oli selkeästi hämäläinen ja se vielä paikantui
janakkalaisuudeksi. Vielä tärkeämpi identiteetti hänellä oli oma talonpoikainen
säätynsä. Sitä hän oli koko elämänsä ja koko sydämestään. Toisaalta meillä voisi
ehkä olla Kustaa Paturi seura, joka vastaisi Janakkala seuraa?
Oli
hänellä kokemusta maataloudesta, sillä oman Turengin Paturin tilan lisäksi hän
viljeli vaimonsa ensimmäisen avioliiton poikien omistamaa tilaa Hyvikkälän
Jussilaa. Hän selviytyi tuosta rankasta ja kovaa työtä vaativasta
elämänvaiheestaan kunnialla. Jussilan pojat tultuaan täysi-ikäisiksi, saivat
haltuunsa hyvin hoidetun tilan ja esimerkin toimimiseen kuntalaisen hyväksi. Kuitenkin
hän ehti ottaa kantaa mitä erilaisimpiin asioihin rautatulleista virsikirjan
sanoitukseen asti.
Maatalous
oli maalle tärkeätä, mutta niin se oli myös Kustaa Paturille. Oma
kokemusperäinen osallistuminen kahden tilan toimintaan antoi pontta
mielipiteille ja näkemyksillä. Ja niitä Paturilla riitti.
Koska
Kustaa oli ns. koulutususkovainen, ajoihan hän todella keskeisesti kansakoulua
Janakkalaan, niin hän vaati koulutusmahdollisuuksia myös talonpojille kansakoulun
lisäksi. Maatalouden koulutuksen olisi muututtava. Mustialan opisto ei saisi valmistaa
vain isojen tilojen renkivouteja eli
pehtoreita, vaan sen pitäisi palvelle omaa tilaansa viljelevää talonpoikaa, kursseilla,
mallilaitteilla, mallimaanviljelyllä ja jopa kirjallisilla oppailla. Tuo
kirjallisten oppaiden puute tulee hyvin esille Kustaa Paturin useissa
lehtikirjoituksissa.
Hämeenlinnassa
ilmestyvässä sanomalehdessä Hämäläinen Kustaa Paturi julkaisee vuonna 1859
kolmiosaisen artikkelinsa: Keskustelemuksia Maanviljelyksen ja
Luontokappaleiden hoito keinoista. Tämä on oikeastaan jatkoa edellisen
vuoden lopulla samassa lehdessä ilmestyneeseen kaksiosaiseen artikkeliin Paremman Maanviljelys Oppi kirjan
tarpeellisuudesta kuin nykyisin Suomen kielellä löytyy.
Lähes
kokonaan molemmat artikkelit käsittelevät oppimateriaalin puutetta, ja Paturi
kutsuukin kääntäjiä kääntämään soveltuvin osin ulkolaista materiaalia suomeksi
tai asiasta osaavia kirjoittamaan suomalaisen kirjan ihan kokonaan. Tosin tällä
kohtaa tulee mieleen että miksi Paturi ei tehnyt tuollaista opasta itse, sillä
hänellä on siihen riittävä tietoisuus ja ennen kaikkea muuta käytännössä
hankittu syvällinen tuntemus asiassa.
Julkaisihan
hän vielä Suomettaren etusivulla pitkän ja seitsemään osaan jaotellut maataloutta
käsittelevän kirjotuksensa vuonna 1865. Siinä olisi ollut riittävästi aineistoa
oppikirjankin pohjaksi. Kokiko Paturi muodollisen koulutuksen puutteen
rasituksena ja siksi pelkäsi ryhtyä itse moiseen suureen urakkaan?
Eräs
Paturin toiminnan painopiste olivat talonpoikien järjestöt. Tosin vain harva säädyltään
talonpoikainen niin osallistui ja enemmistönä olivat ns. sivistyneistön miehet.
Myös
näissä kokouksissa ja tapahtumissa Paturi tuo esille koulutuksen
tarpeellisuuden muiden käsiteltyjen näkemysten rinnalla. Vuonna 1864 hän tekee
Uudenmaan ja Hämeen läänin maanviljelysseurassa julkisen kysymyksen ”Minkätähden
maanviljelyskoulut maassamme eivät ole maanviljelylle tuottaneet sitä hyötyä,
jota niiltä on voinut odottaa, ja millä tavalla tämä seikka on parannettava?”
Hän
myös vastaa sanomalehti Hämäläisen palstoilla asettamaansa kysymykseen 30. Syyskuuta
1864. Vielä edellistä perusteellisemman vastauksen hän antaa Sanomalehti
Päivättären palstoilla saman vuoden Lokakuussa julkaistussa laajassa
kaksiosaisessa artikkelissaan. Tämä vastaus on hyvin perusteltu ja sen toisessa
osassa esitetään kahdeksan kohtainen ohjelma olemassa olevan tilanteen
parantamiseksi.
Niin
kaiken tämän ja paljon muunkin maatalouteen liittyvän kirjoittelun lisäksi Paturi
hoiti mallikelpoisesti ja uudistusmyönteisesti kahta muille malliksi kelpaavaa
tilaa. Ja otti kantaa yhteiskunnallisiin asioihin.
Kuten
olen todennut, niin ei Paturi herroja pelännyt. Olihan hän itsenäinen ja
omillaan toimeen tuleva talonpoika, ylpeä säädystään ja osaamisestaan. Hän asettui
jyrkästi vastustamaan Yrjö Koskisen eli Yrjö Forsmanin, professorin ja
myöhemmin senaattorin, näkemyksiä köyhäinhoidosta. Asiasta syntyi melkoinen väittely
ajan lehdistössä. Koskinen kun kannatti hyväntekeväisyyteen ja almuihin
perustuvaa köyhäinhoitoa, kun taas Paturi puolestaan oli kunnallisen vastuun
kannalla. Kunnan oli vastattava alueensa todellisista vaivaisista ja heidät
tuli erottaa työtä vieroksuvista.
Aleksi
Kiven syöjänä tunnetun A. Oksasen Paturi torui perustellisesti harha-oppiseksi
kun tämä oli eisttänyt Paturin mielestä väätiä näkemyksiä noituudesta.
Myös
pankit olivat lähellä Paturia, sillä hän oli toinen niistä suomenkielisistä,
jotka olivat maan talouselämän herrojen kanssa perustamassa Suomen Yhdyspankkia
1861, paikallisten herrojen kanssa hän perusti Turengin Säästöpankin.
Siinä
oli mies monessa mukana, ja ehti paljon lyhyen elämänsä aikana. Kun hän ruokki nälkäisiä ja kulkevaisia vuoden
1868 keväällä oman tilansa viljasta valmistetulla puurolla, niin hän sai
tarttuvan taudin, joka koitui hänelle turmioksi. Hyvä matkakumppani ja monessa
muka ollut Juhan Idänpää-Heikkilä, yhdessä he pitivät huomiota herättäneen
puheen Keisarille Parolassa, kirjoitti hänestä kauniisti mm. seuraavaa:
”Työnsä ja toimensa, sekä taitomiehenä
että etevämpänä maan ja talouden hoitajana, ovat yleisölle hyvin tutut: sillä
ei hän kynttiläänsä vakan alla polttanut, että siitä on tarpeeton tehdä
kertomusta.”
Esitän kiitoksen Janakkala seuralle,
että sain esitellä pieni murusen Kustaa Paturista ja hänen laajasta elämäntyöstään.
Olihan hän varmasti oman aikansa tunnetuin janakkalalainen, juuri porilaisenkin
sanomalehden itsestään selvästi mainitsen ”SE PATURI”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti