maanantai 4. helmikuuta 2013

Dieettipäivä II – 113


Menneen Joulun mustoksi.
Hämäläinen pirtti jouluna.
MINÄ


Eilinen oli todellinen välipäivä, niin kaiken tekemisen kuin blogistiikankin suhteen. Otin todella rennosti ja tekemättömyys oli silloin viety aivan huippuunsa. Tänään olen taas oma minä ja minäkeskeisyyteni in ylitsepursuava ja niin raju, että ei sillä varmaan löydy vertaa.


Sain sen siis aikaiseksi tänään, eli olin niin kuntosalilla kuin uimahallissakin. Muuten koko paketti, eli molempien käyttöoikeus, maksaa tällaiselle vanhukselle vain 3:20 euroa kerta, se ei ole paljon. Tosin voisi ostaa myös 30 kerran lippuvihkon ja se maksaa vain 66 euroa eli pineksi päälle 2 euroa kerralta.


Mutta tulihan toki saalista tänäänkin saaduksi. Olin jopa tyytyväinen äkkiseltään tuohon saalistuksen tulokseen. Ensiksi harrasti sisäfillaria ja kulutin 590 kilokaloria. Sen jälkeen vuorossa oli uiminen, jossa matkaksi tuli 1,5 kilometriä ja kulutussaalis oli 694 kilokaloria. Yhteensä tuossa tohinassa meni 1284 kilokaloria, eli siihen olen tyytyväinen. Ajallisesti käytin 54 minuuttia fillarointiin ja uimiseen meni 1 tunti ja 35 minuuttia. Mukana aikalaskuissa on tietenkin meneminen ja tuleminen sekä puku- ja pesuhuonetohinat.


SYKKEENI MUN


Nyt pitää puhua sykkeestäni. Fillaroidessa se oli minulle tavanomainen eli 131 / 107 / 61 sykettä minuutissa. Tuolla sain huippuharjoitusvaikutukseksi 2,4/5 eli edelleenkin ylläpitävä. Mutta mielenkiintoista oli kuitenkin tuo uimisen osuus, silloin syke olie sarjassa 124 / 75 / 31. Tuolla alhaisessa noin vähän yli 30 sykkeen vauhdissa uiminen oli neljästi ja niiden neljän kerran kesto oli noin 5 – 6 minuutin luokkaa per kerta. Mikä mahtoi olla syynä noin matalaan sykkeeseen? Ja kyseessä on uimisen loppuvaiheet eli ne alkoivat noin 24 minuuttia uinnin alkamisen jälkeen? Aikaisemmin muistan tuolta maaliskuun lopulta menneen vuoden aikana, samanlaista kuviota. Silloin kyseessä oli yksi ainoa lyhempi alasmeno kuin nyt oli nuo neljä. Silloin sain TIA-kohtauksen. Vaan nyt en moista tuntenut, vaikka kävin juomassa nytkin. Pitää pohdiskella asiaa ja kysellä itseäni fiksummilta ja tietävämmiltä.


UNIVAJE


Tänään on lehdistö revittänyt otsikoita univajeesta. Se on ollut minulle hyvin henkilökohtainen asia ja ongelma. En sitä työssäoloaikanani mitenkään ongelmaksi kokenut, olinhan ihminen, joka pärjää todelle vähäisillä yöunilla, kuten suuri Napoleon Bonaparte! Vaan ei tainnu tämä äijä pärjätä ja säästyä univajeen aiheuttamilta ongelmilta..

Univaje määritellään siten, että se tarkoittaa tilannetta, jossa ihminen nukkuu vähemmän kuin hänen unentarpeensa edellyttää. No, minä olen aiemmin todellakin ollut ylpeä, että olen pärjännyt 2 – 3 tai korkeintaan 4 tunnin yöunilla. Kun tuo tarve on yleensä normaalilla ihmisellä 7 – 8 tuntia. Siis minulla on ollut lähes koko aikuisikäni univaje, en ole osannut nukkua. Kyllä minä olen osannut nukahtaa, mutta uni on kestänyt ensiksi vain tunnin ja sitten valvottuani olen nukkunut uudestaan samanlaiseen miniuneen. Mutta lehden siteeraamien asiantuntijoiden mukaan univaje aiheuttaa ainakin 7 erilaista riskiä, joista monet koen hyvinkin omikseni.


1. Mieli järkkyy. Jos henkilöllä on taipumusta kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön tai jos hän valmiiksi sairastaa sitä, voi esikerkiksi aikaerorasituksesta johtuva univaje laukaista manian tai masennuksen. Tästä ei ole omalta kohdaltani suurempaa näyttöä, mutta ainahan olen ollut omituinen ja mitä ihmeellisin niin monin tavoin.


2. Verenpaine kohoaa. On havaittu, että liian vähän nukkuvilla on jonkin verran korkeammat kolesteroli- ja triglyseridiarvot kuin muilla. Univajeella on selkeä yhteys kohonneeseen verenpaineeseen. Tämä on tuttua tarinaa ja minulla on ollut oireita, hyvin pahoja, näistä kaikista kolmesta seikasta. Ihan kuin minusta kerrottaisiin. Vaan nyt nämä arvot ovat toistaiseksi kunnossa.


3. Vastustuskyky heikkenee. Se nyt on aivan fakta, että olen aina sairastanut kaikki mahdolliset flunssat ja muut pöpöilyt, joita on ollut liikenteessä.


4. Paino nousee. Tässä blogissa on juuri kyse tämän ongelman ratkaisuyrityksestä. Paino on noussut ja ollut melkoinen ja tuskaa on aina ollut sen pudottaminen. Nyt todennäköisesti Slanka ja blogi sekä Hoikistamon vertaistuki toimivat ja paino saadaan kohtuulliseksi.


5. Diabetesriski kasvaa. Tämä tästä vielä puuttuisi, sillä onneksi meillä ei ole perimää, joka edesauttaisin univajeen kanssa yhteisesti diabeteksen tulemista tautikuvioon.


6. Sydän sairastuu. Ihmisessä on noin 21.000 geeniä. Geenireittien sekä verestä mitattujen tulehdusarvojen perusteella on saatu selville, että vähäisen unen vuoksi sydän- ja verisuonitautien riskitekijät kohoavat. Onko muuten parempaa mallinukkea tästä yhtälöstä kuin minä? Vain varmasti ja yksinkertaisesti pistää pitkäaikaisen ja jatkuvat univajeen syyksi myös tuon sydämessäni olevan aorttaproteesin. 


7. Infarktiriski kasvaa. Siis se varsinainen tuli sydänleikkauksen yhteydessä, kuten olen kertonut. Toinen jäi TIA-kohtauksen asteelle. Mutta epäilemättä univaje on ainakin altistanut minut infarktille, jos tässä on kyse aivoinfarktista. Mikäli tarkoitetaan sydäninfarktia, niin teen kaikkeni sen välttämiseksi ja yrittelen opetella nukkumisen taidetta, vai tieteeksikö sitä vallan pitäisi kutsua.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Blogiarkisto