lauantai 9. helmikuuta 2013

Dieettipäivä II - 118

Villa von Fersen Caprilla.
LÄSKIKAPINA

Jo muutaman päivän ajan olen puhunut vain läskeistä, nyt ei kuitenkaan voi sanoa, että siitä puhe mistä puute. Ei todellakaan, sillä läskejä on vaikka vieraille jakaisi. Syynä on yksinkertaisesti se, että en ole vieläkään saanut vasenta takajalkaani siihen kuntoon, että uskaltaisin tai pystyisin harrastamaan liikuntaa. Mutta näin se vaan on nähtävä.
 
VÄÄRÄT USKOMUKSET

Yleisesti ja todella usein painon pudotusta häiritsevät erilaiset väärät uskomukset ja väitteet. Pidämme niitä hyvinkin todellisina ja uskomme niiden olemassaoloon enemmän kuin useimpiin asiantuntijoihin. Näitä yleisiä harhaluujoja ovat mm. seuraavat:
 
1 Liikkuja voi syödä mitä vaan!
Kuitenkin painonhallinta perustuu päivittäiseen energian saantiin ja näin saadun energian kulutukseen. Liikunta tukee painonhallintaa, mutta sen ohella tarvitaan ruokaremonttia.

Liikunnan lisääminen ei todellakaan yksin riitä painonhallintaan. Jokaisen painonpudottajan on hyvä tietää ainakin se mikä on oma päivittäinen energiantarve, ja mitä se tarkoittaa käytännössä ruoan määrässä.

Monella saattaa olla se käsitys, että jos käy viisi kertaa viikossa spinningissä tai muussa kuntoliikunnassa, niin voi syödä mitä vaan. Totuus on kuitenkin se, että tunnin aikana kuluttaa noin 500 kaloria, ja sen voi syödä takaisin helposti vaikka viidessä minuutissa. Muutamasta voileivästä tai sadasta grammasta suklaata saa nämä ehkä menettämäsi kalorit takaisin.

2 Vain tarkalla dieetillä voi laihtua.
Laihduttaja ei tarvitse erillistä dieettiä, vaan tavallinen perusruokavalio sopii hyvin. Tämä ajatus erillisestä dieetistä on laihdutus-lihomis-kierteen ydin. Tiukalla kurilla laihduttaja pudottaa kiloja, mutta pidempi muutos tulee pieniä valintoja tekemällä. Yksi tällainen valinta on säännöllinen ateriarytmi. Painon pudottua se myös pysyy paremmin matalammalla tasolla. Oma minäni kuitenkin on niin runsaasti ylipainoinen, että se tarvitsee todella tehokasta apua ja sellaisen olen löytänyt Annesta ja Hoikistamosta sekä tietenkin Slankan VLCD-tuotteista.
 
3 Painonpudottaminen edellyttää tiettyjen ruoka-aineiden välttämistä.
Painonpudottajan kannattaa välttää runsaasti energiaa sisältäviä ruoka-aineita. Mikään ruoka-aine ei kuitenkaan ole ehdottomasti kielletty. Tietysti jokaisen pitää muistaa henkilökohtaiset ruoka-ainerajoituksensa mm. allergioista johtuvat.

Ennen rasvoja vältettiin paljon, nyt saman asian ajaa hiilihydraattien välttely. Laihduttajasta saattaa tuntua helpolta ratkaisulta tukeutua ruokavalioon, jossa jokin ainesosa on kielletty. Laihduttajan kannattaa syödä ruokia, joiden kylläisyysvaikutus on suuri ja energiavaikutus pieni. Etenkin kasvikset, marjat ja hedelmät ovat parasta mahdollista laihduttajan raaka-ainetta.

4 Ruoka-ajoilla ei ole väliä.
Periaatteessa näin on, sillä päivittäin ruoasta saatava kokonaisenergiamäärä ratkaisee. Jotta nälän tunne pysyisi hallinnassa, kannattaa säännöllisistä ruoka-ajoista pitää kiinni. Tavallaan pitää opettaa itsensä syömään ja pitää huolta siitä mitä syö. Tärkeintä on kuunnella omaa kehoaan. Paino putoaa, kun syö vähemmän kuin kuluttaa.

Kuitenkin tehtyjen tutkimuksien mukaan pysyvän painonpudotuksen selittävä tekijä on säännöllinen ateriarytmi. Se tarkoittaa ruokaa noin 3-4 tunnin välein. Myös aamupalan merkitys korostui tutkimuksissa. Kokonaisenergiamäärä ratkaisee, mutta säännöllinen ruokailu on pysyvän painonpudotuksen kannalta se ydinjuttu, jolloin aineenvaihduntakin pysyy tavallaan jatkuvasti käynnissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti