torstai 12. huhtikuuta 2012

Dieettipäivä 181


Onnellinen nuori uimari sukeltaa.
Unohdin eilen kertoa tärkeimmän, tai ainakin melkein, asian. Setä Brysseli ja vanhempi hänen tyttäristään maistoivat Slanka-vaniljaa. Tietysti kun fiksuja ovat ja terveen uteliaita. Molempien mielipiteet oli superpositiivinen. Maistui todella hyvältä, ihan kuin parasta mahdollista vaniljakastiketta. Setä totesi miten hän voisi käyttää tätä? Tiedoksi vain, että hän ei ole grammaakaan ylipainoinen, vaan on timmi ja hyvä kroppanen kaveri. Itsekin haluaisin moisen ulkoisen kehyksen, mutta taitaa olla enemmän haavetta, mutta mahdollisimman lähelle häntä kuitenkin. Eli täydet pisteet Slankalle. Mutta se kysymys hänen käytöstään on hivenen hankala. Kun hän tekee runsaasti töitä ja päivät ovat pitkiä Euroopan Union ns. ulkoministeriössä, ja hän joutuu paljon matkustamaan todella pitkiä matkoja, maailman eri puolilla on aina kriisejä, niin ehkä eräänlaisena palautus- ja kestävyysjuomana hän voisi kokeilla Slanka-tuotteita. Kun niitä nauttisi, niin veren sokeri ei suorittaisi suuria hypähdyksiä eri suuntiin ja olo pysyisi tarkkana ja pirteänä pidemmän aikaa. Ei se ihmeitä tekisi, mutta ehkä avittaisi maailmaan rauhaa ja siviilien asemaa kriisitilanteissa.
Mutta tänään keskityin taas liikuntaan, sillä tämäkin päivä tuntui otolliselta moiselle touhulle. aktiivista liikuntaa tuli harrastettua 3 tuntia ja 13 minuuttia. Siihen sisältyi 2 tuntia uimista ja matkaksi tuli jälleen kerran 3 kilometriä. Muun aika kului reippaaseen kävelyyn. Ja jälleen sykevyö kertoi uskomattomia tuloksia. Se mukaan kokonaiskulutus olisi ollut 2793 kilokaloria. Eli ilmeisesti sykkeen saaminen kohdalleen on nostanut myös kalorien kulutusta. Tänään sykeviiva oli vielä hienompi kuin eilen. Alimmillaan se sykähteli 58 sykettä per minuutti, ja siis heti alussa ja uimahallille päästyäni. Korkeimmillaan se kävi kotiin kävellen tullessani ja oli 128 sykettä per minuutti. Keskiarvoksi tuli jopa 103 sykettä per minuutti, Tämä on kohdallani aivan merkittävän paljon. Olen siis enemmän kuin tyytyväinen itseeni. Huomenna on terveydenhoitaja JR:n tapaaminen ja verikokeen INR-arvon mittaaminen. Saas nähdä miten äijän käy?
On todella harmi kun en osaa laittaa tuota sykeviivaa tänne blogiini, se olisi mielenkiintoista nähtävää. Toisaalta onko siinä edes sellaista ominaisuutta, että sen voi tuollaisena viivana tallentaa, sitä sietää kysyä!
Lehdet artikkeleillaan kertovat, että kevät on tullut. On niissä niin moninaista juttua laihduttamisesta ja kaikesta siihen liittyvästä. Millä mahdollisella vippaskonstilla pääsee kiloistaan eroon ja kaikkea muuta. Tänään olen lukenut kohtalotoveristani, näyttelijä Mikko Kivisestä, joka myös on laihduttanut 30 kiloa, mutta nämä läskit hän on lähdettänyt viimeisen viiden vuoden aikana. Mielenkiintoisesti hän kertoo luopuneensa vain ylimääräisestä oluen juonnista, eikä mistään muusta. Toisaalta artikkeli paljastaa kuitenkin totuuden. Hän nykyisin juo olutta vain ruokajuomana ja ottaa yhden saunaoluen. Ehkä kerran viikossa käy saunassa, tiedä häntä? Kuitenkin samassa kappaleessa herra näyttelijä toteaa, että hän suo paljon salaattia ja kalaa. Tämä kertoo myös ruokavalion muuttumisesta. Lenkkimakkara ja rasvaiset pihvit ovat poistuneet ja varmaankin myös friteeratut ranskalaiset? Eli rasvaisesta ruokailutottumuksesta on siirrytty kohden laimeampaa ruokatapaa. Ja se näkyy varmasti aina.
Toisen saman lehden juttu käsitteli aihetta "laihduttaja, älä astu tähän ansaan!" Jutun mukaan niin ikuisuuslaihduttajat kuin tutkijatkin ovat huomanneet, ettei liian tiukka kontrolli välttämättä edistäkään painonpudotushaaveita. Itäsuomen (entisen Kuopion) yliopiston tutkijat ovat todenneet, että syömisen, juomisen ja painon kontrollointi saattaa jättää huomiotta muut painoon vaikuttavat tekijät, kuten säännöllisen elämänrytmin, levon ja liikunnan.
Näiden tutkijoiden mukaan avain onnistumiseen näyttäisikin olevan siinä, että laihduttaja kokee painonhallinnan vaikuttavan elämäänsä ja hyvinvointiinsa laaja-alaisesti, jolloin laihduttamiseen on helpompi löytää henkilökohtaisia motiiveja. Tällaisia ovat monelle terveys, kyky olla aktiivinen, itseluottamus, mieliala, ulkonäkö ja koko perheen hyvinvointi.
Oikean motiivin löytämisen ja kontrollin hellittämisen lisäksi laihduttaja voisi tutkijoiden mukaan saada apua myös psykologisesta joustavuudesta. Tällä tarkoitetaan rajojen ja aikaisempien tapojen rikkomista, jota voi opetella esimerkiksi hyväksymis- ja omistautumisterapialla (HOT). Hankkeessa toteutetun pilottitutkimuksen tulokset psykologisen näkökulman lisäämisestä painonhallintaan vaikuttivat lupaavilta.
Tässä tämän päivän tarinointia ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti