![]() |
Kanta-Hämeen keskussairaala Hämeenlinnassa. |
Kolmas
päivä kallistuu kohden loppuaan täällä sairaalassa, jossa saan
osakseni todella hienoa huolenpitoa ja hoitoa. Olen syvästi
kiitollinen koko henkilökunnalle heidän toiminnastaan. He tekevät
todella hienoa työtä. Nythän minun pitäisi istua kuuntelemassa
täti Open kuoron esitystä, vaan en ole. Olen siis porukan petturi
ja lusmuilija.
Olen
kuitenkin saanut nauttia hienosta musiikista, sillä katselin ja
kuuntelin Helsingin Barokkiorkesterin (Hbo) konsertin netin
välityksellä. On muutenkin ollut vilkas sosiaalisten suhteiden
päivä. Veljentytär perheineen kävi katsomassa ja sitten MB-mies
PP vieraili myös. Puhelin on soinut ja itse on soitettu. Postiakin,
sähköistä siis, on toki myös lähetelty.
Päivän
ehdottomasti mielenkiintoisin lukeminen on ollut Mobiili-lehden
toimittajan Jan Enqvistin pääkirjoitus lehtensä toisessa tämän
vuoden numerossa. Kirjoitus on otsikoitu nimellä ”Suuri harppaus”
ja kertoo meidän vähän vanhempien ihmisten ja nykyisen nuorison
kehityseroista, jotka näkyvät eritoten suhtautumisessa uuteen
teknologiaan ja verkottumiseen.
Ihmisen
kehityksessä on ollut useita ns. suuria harppauksia. Ehkä
oleellisin niistä oli kyky käyttää hyväkseen tulta. Se
mahdollisti todella monia tämän keksinnön jälkeisiä harppauksia.
Maanviljelys ja kirjoitustaito olivat myös suuria harppauksia
ihmiskunnan historiassa. Sen kaiken jälkeen on suuria harppauksia
tapahtunut toinen toisensa jälkeen.
Kirjapainon
jälkeen ehkä siirtyminen nykyiseen sähköiseen teknologiaan on
todella merkittävä muuta, ja toimittaja lainaa amerikkalaisia
lähteitä, jotka toteavat, että 1980-luvulla ja sen jälkeen
syntyneet sukupolvet, ns. Y-sukupolvi, ovat suurin kehitysaskel
ihmisen historiassa sitten pyörän keksimisen. No, esimerkiksi inkat
eivät tunteneet pyörää, sillä heillä ei ollut yksinkertaisesti
tarvetta moiselle keksinnölle.
Kaikki
lähtee liikkeelle amerikkalaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan vain
40 prosenttia nykynuorista soittaa edes laimeta kiinnostusta
autoihin. Heille autoja tärkeämpiä asioita ovat Facebookin,
Googlet jne. Tämä on eritoten tyypillistä nuorille naisille, sillä
heidän suhtautumisensa autoihin on saman kaltainen kuin
suhtautuminen kömpelöihin miehiin – heidät vodaan pistää
kierrätykseen heti kun mielenkiintoisempi vaihtoehto on tarjolla.
Tämä
on tietenkin huolestuttava uutinen yhdelle maailman keskeisimmistä
tuotannonaloista, eli autoteollisuudelle ja kaikelle siihen
liittyvälle. Sektorin on pohdittava kaikkea, sitä miten nykyiset
nuoret saataisiin innostumaan autoista, hankkimaan niitä ja
käyttämään. Tämä asettaa koko teollisuussegmentille suuret
haasteet. Ehkä tarvitaan aivan uudenlaisia ajatuksia, joista meillä
ei ole vielä edes harmainta aavistusta. Miten älypuhelinta,
läppäriä tai tablettia näpräävä nuori saadaan innostumaan niin
vanhanaikaisesta ja yksikertaisesta ajatuksesta kuin auto? Mutta onko
tuo kiinnostuksen puute hyvästä vai pahasta. Varsinkin vihreä aate
löytää siitä useita hyviä piirteitä, mutta entä harvaan asutun
maan, kuten Suomi, kansalaiset, jotka asuvat syystä tai toisesta
kaukana palveluista ja kaikesta, kokevat auton tarpeettomuuden?
Myönnän
avoimesti, että hyvin organisoidussa city-miljöössä on varmasti
monenlaisia mahdollisuuksia autottomuuteen. Mutta kaikkea ei voida
orvat tietoyhteyksillä, neteillä, kännyköillä tai
verkoistumisilla. Ihminen tarvitsee myös sitä oikeata sosiaalista
kontaktia ja usein sen toisen ihmisen tavoittaminen on hankalan
matkan päässä ja siihen tarvitaan jotain auton tapaista.
En
itse usko auton kuolemaan. Onhan historiankin kuolemaa povattu
monasti ja mnen tekijän toimesta. Jostain syystä emme ole vielä
sitä nähneet ja aina vaan menneisyys kiinnostaa yhä uusia ja uusia
sukupolvia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti