![]() |
Ennen ja jälkeen, siis sama mies! |
Näin
kirjoittaa virolainen kirjailija ja ajattelija Jaan Kaplinski esseekirjassaan
Titanic, joka julkaistiin suomeksi jo vuonna 1995. En edes tiedä miksi halusin juuri tänään valita
tuon sitaatin ja juuri tuosta kirjasta. Olen juuri seuraamassa Ranskan presidentinvaalien
lopputulosta, joka selvisi vajaat puoli tuntia sitten. On vaan niin hienoa
kuunnella ja nauttia kuulemastaan. Miksi me emme osaa käyttää kaunista omaa
kieltämme yhtä tyylikkäästi kuin nuo gallialaiset käyttävät omaansa? Kuitenkin
hävinnyt Sarkozy uskaltaa näyttä tunteensa ja oikeastaan itkeä kertoessaan
häviöstään ja sen aiheuttamista tunteista.
Kuitenkin
piti puhumani laihduttamisesta, eikä korkeafutuurista ja siihen liittyvistä
hienoista ajatuksista.
Ensinnäkin
tein pitkästä aikaa urheilusuorituksen. Olin pienellä pyöräretkellä, jonka
matkaksi tuli 10,1 kilometriä, aikaa kului 54 minuuttia, johon sisältyi käynti
kaupassa, ja kaloreita onnistuin kuluttamaan 729 sekä saaliiksi sain 327
MET-minuuttia. Ihan kiva on tulos tuuliselle päivälle. Huomenna yritän mennä
ainakin uimaan.
Mielenkiintoinen
on kysymys laihtumisen keinoista. Itse olen tiukka militantti Slanka-tuotteiden
puolesta ja intohimoinen slankkaaja, mutta kyllä me näemme monia erilaisia
yrityksiä antaa ihmisille kuva helposta laihtumisesta ja ponnistelujen
tarpeettomuudesta. Kuitenkin laihtuminen on vaikeaa ja oikotietä onneen ei ole
eikä tule olemaankaan.
Erääsä
blogissa, siis amerikkalaisessa, tuotiin esille Videon, joka todistaa miten
laihduttamiseen tarkoitettujen
laitteiden mainoksissa valehdellaan. Mutta lainataan tekstiä:
Television
ostoskanavat kaupittelevat kuntoilulaitteita, joiden avulla katsojan luvataan
saavuttavan täydellisesti treenatun vartalon. Usein mainoksiin on liitetty
ennen ja jälkeen -kuvia, jotka todistavat hurjan muodonmuutoksen.
Yhdysvaltalainen
bloggari Furious Pete halusi
todistaa, että mainoksien esittelemä muodonmuutos on mahdollista vain viidessä
tunnissa. Tosin Pete teki sen toisinpäin: pyykkilautavatsa muuttui
pömppömahaksi.
Peterin
mukaan mainoksissa poseeraavat jo valmiiksi treenatut henkilöt, jotka eivät ole
alunperinkään ole ruipeloita.
Homma
toimii näin: ensin otetaan after-kuva, jota varten lihakset "pumpataan
täyteen" salilla ja vartalo öljytään. Viimeistely hoituu
kuvankäsittelyllä, jolla piirretään varjoja lihaksiin, jotta ne näyttäisivät
suuremmalta.
Before-kuvaa
varten Peter nauttii runsaasti hiilihydraatteja, soodajuomia ja maitoa, jotta
maha saadaan mahdollisimman turvonneen näköiseksi. Ja muodonmuutos on valmis!
Kuva
tuosta videosta, joka valehtelee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti