torstai 31. toukokuuta 2012

Dieettipäivä 230

Tavoiteeni!
Tänään oli tavallisen tylsä ja auringonpaisteeton päivä. Näit on vuodessa enemmän kuin riittävästi.

Kuitenkin aamu lähti käyntiin mielenkiintoisesti ja pientä kauhua väreillen. Olin näet sopinut tapaamisen terveysasemalla ja hoitaja JR:n kanssa. Tietysti normaalien rutiinien lisäksi hänen piti kertoa minulle yli kaksi viikkoa sitten sydämeni toiminnan rekisteröineen laitteen tulokset. Ja niin hän tietenkin teki.

Lausunnon oli kirjoittanut Professori, kardiologian ja sisätautien erikoislääkäri Pekka Raatikainen. Toimii Tampereen yliopistossa ja tietenkin TAYSin asiantuntijalääkärinä. Eli siis parasta mahdollista tasoa.

Diagnoosi oli yksikertaisesti Fibrilatio atriorum persesten ja yksinkertaisesti sanottuna flimmeri tai eteiskammiovärinä. Moisen tiesin jo entuudestaan ja sen on todettu olevan hidasta laatua, joten ei kovin vaarallinen tai ongelmallinen. Niin ne joskus sanovat.

Nyt tulee parasta, mitä olen pitkään aikaan sairauskertomuksistani lukenut:

Eteisvärinän kammiotaajuus on taloudellinen, joten voidaan tyytyä sykkeenhallintaan, jos potilaalla ei ole oireita eteisvärinästä, Jos oireet ovat vaikeita ja potilas on ollut vastikään sinusrytmissä voidaan harkita rytminsiirtoa. Anamneesin perusteella on aiheellista välttää sykettä hidastavaa lääkitystä. Pysyvä AK-hoito on aiheellinen.”

Hienoa tuo että eteisvärinän kammiotaajuus minulla on taloudellinen. eli poltan vähän energiaa. Toisaalta se on ongelma laihduttamisen suhteen, sillä vaikka tekisin enemmän kuin muut, niin minä sitä vaan en laihdu, olen näet taloudellinen laite.

 

Tuo sinusrytmi on melko hepreaa, ainakin minulle. Se ilmeisesti tarkoittaa poikkeamaa normaalista rytmistä, vaan en tiedä millaista ja mihin suuntaan. Mutta hienoa termi se kuitenkin on.

Eräät selkeät ohjeet siinä kuitenkin on. Eli ei betasalpaajille, eli sykkeen vaimentajille. Ja toiseksi Marvan-lääkitys jatkukoon, eli kuten ennenkin. Juuri tuo AK-hoito on sitä INR-arvoon vaikuttavaa hoitoa, jonka yksi lääkitys on juuri Marvean punaisine pienine pillereineen. Minulla siis on ainakin kolme tai eri syytä tuohon AK-hoitoon.  Ne ovat eteisvärinä, yli 2 vuorokautta vanhan eteisvärinän rytminsiirto (tehty jo vuosia sitten kahdesti), tekoläppä (aortan proteesi) ja TIA-kohtaus ja aiempi aivoinfarkti. Muuten tuota Marevan lääkityksen perusainetta varfariinia käytetään myös rotanmyrkkynä.

Eli siinä oleellinen, ja sitten vaan jatkamaan entisellä linjalla eli Hoikistamon avulla, jossa mukana tukiryhmä ja Anne teamleaderina, mutta mukana myös Slanka ja sen hyvänmakuiset tuotteet!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti