maanantai 7. tammikuuta 2013

Tapaaminen II – 05 ja dieettipäivä II – 085


Joulukukka keittiössämme.
Tänään olin pitkästä aikaa läsnä Hoikistamon tapaamisessa, Ja se vaan oli ihanaa. Monta kertaa olen joutunut jäämään pois monenlaisesta eri syystä, mutta tänään sain korvauksen kaikista menetyksistäni.

Oli kiva tavata vertaisryhmän vanhoja ystäviä, se oli enemmän kuin hienoa. Samalla saatoin täydentää Slanka-varastojani. Tosin olen melko varmana huhuna kuullut, että Slankalta olisi tulossa merkittävä uutuustuote. Tai ainakin se on sitä minun kannaltani katsottuna. Kyseessä on puuro, eli se aamuvoiman antaja, jota olen hiljaisessa minässäni kovasti kaivannut. Se on kuulemma jopa erinomaisen makoinen. Sitä se varmaa onkin kun tietää ja tuntee Slanka-tuotteiden hyvän maun. Niitä parempia ei yksinkertaisesti vain ole!


Tänään olen ollut todella kiltti. Olen noudattanut setä Washingtonin jo vuosien ajan minulla saarnaamaa tapaa. Kun ajan polkupyörällä, siis kesäisessä kelissäkin, niin yleensä ajan mahdollisimman suurella vaihteella. Hän on neuvonut minua ajamaan pienemmällä vaihteella ja polkemaan kampea nopeamassa tahdissa, se on kuulemma tehokkaampaa ja kaikin puolin fiksumpaa. Asiasta on keskustelut ainakin viimeiset 20 vuotta. Olen ollu immuuni moisille neuvoilla ja polkenut raskaasti polkien vaikka ylämäkeen. Se on ollut minusta viisasta ja varmasti jopa järkevää ja hyödyllistä.
Samaa olen tietty harrastanut sisätiloissa kun olen ajanut kuntopyörällä. Mahdollisimman raskaalla taakalla raatanut, nopeudesta olen välittänyt viis. Vaan mitä teinkään tänään? Poljin omalla kuntofillarillani 1 tunti ja 28 minuuttia. Tärkein saavutukseni oli että polkea mahdollisimman nopeatempoisesti eli kierrättää kampea mahdollisimman nopeasti. Onnistuin sen tekemään tällä leikkifillarilla jopa täydellä vastuksellakin. Nyt varmasti Washingtonissa ollaan tyytyväisiä opin menemisestä perille – viimeinkin.
Tuon ajan jaoin osiin siten, että ensin oli 20 minuuttia fillarointia, sitten seurasi 5 minuutin tauko, toinen 20 minuutin tehopyöräilty ja taas viiden minuutin tauko ja lopuksi 20 minuuttia fillarointia. Ajassa 1 tunti 10 minuuttia heitin fillarin pois altani ja otin levon ja palautumisen kannalta. Nain poljin tasan tunnin eli 60 minuuttia. Sen aikana kokeilin muutamia 20 sekunnin tehopyrähdyksiä, kuten se Prisman brittidokumentti neuvoi.
Oikeastaan homma kannatti, siis setä Washingtonin ohjeiden seuraaminen. Tuossa ajassa kulutin 1141 kilokaloria, joka on todella merkittävä kulutuslukema. Sykettäkin oli, mutta se oli tasaisempi kuin ehkä koskaan aikaisemmin. Tämäkin todistaa toisaalta saadun opin noudattamisen hyvyyttä. Tosin, ehkä jo huomenna unohdan nämä hyvät opit ja palaan vanhaan ja ehkä ei niin hyvää. Tosin Suunto Ambit anoi minun palautumisajakseni kokonaista 36 tuntia, eli etten saa  tai toivottavasti en harrasta saman teholuokan urheilua kuin noin 36 tunnin kuluttua tuosta lopetusajasta, joka oli noin 16:30.

Kuitenkin piti puhumani tänään tuosta hienosta Suunto Movescount’in ja Ambitin antamasta EPOC-tuloksesta. Nyt yritin selvittää mitä tuo lyhenne tarkoittaa eli:
Excess Post-exercise Oxygen Consumption (EPOC). Siinä se on kolmannella kotimaisella ilmaistuna.

Eli tuo EPOC kertoo sen miten paljon ylimääräistä happea elimistö tarvitsee toipuakseen liikunnan rasituksesta. Tätä asiaa on aiemmin voitu mitata vaoin parhaissa urheilulaboratorioissa, mutta nyt sen on minulla ihan käteni ulottuvilla. EPOC on siis tieteellinen indikaattori, joka kertoo jokaisen harjoituksen aiheuttaman kuormituksen eli se mahdollistaa objektiivisen arvioinnin  siitä, onko harjoitus ollut riittävän tehokas parantamaan harjoituksen tekijän kuntoa. EPOC-arvoa käytetään myös kun lasketaan harjoitusvaikutusta.
Nyt EPOC-arvoni oli 48,6 ml/kg kun se lauantain harjoituksessa oli 38,8 ml/kg. vaikuttaa siltä, että harjoitus oli tehokkaampi ja ainakin siitä palautuminen vaati enemmän happea tänään kuin lauantaina. Lisäksi tuo harjoitusvaikutus oli tänään 3,6 kun täydet pisteet on 5 eli keittäväksi harjoitus määriteltiin. Lauantain harjoitusvaikutus oli 3,1/5, ja sekin oli kehittävä, Eli kehitys kehittyy. Toisaalta, tautikin kehittyy, pahemmaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Blogiarkisto