Menneen talven kauneutta Tervajoen (aina sulana koko talven) rannassa. Kuva Teresa Lehikoinen. |
Kirjassaan Painonhallinnasta Pertti Mustajoki omistaa yhden
kokonaisen luvun "Houkuttelevalle humpuukille", eli erinäisille muka
laihduttaville tuotteille, joilla ei ole mitään tekemistä painonhallinnan
kanssa, jos ei myöskään useimmiten laihduttamisen kanssa. Kaikille näille
humpuukituotteille on ominaista rahan kerääminen pois lihavuudesta ja painonhallinnan
ongelmista kärsiviltä henkilöiltä. Tai sitten lihaviksi itseään uskottelevilta
ihmisiltä.
Yleisesti voidaan sanoa, että ryhmään humpuuki kuuluvat
kaikki ne tuotteet, joista ei ole olemassa testeillä saatua tulosta. Ja kuten
jokainen tietää, niin niitä tuotteita on moninaisia ja niitä on paljon. Jos vielä
vaaditaan painonhallintaa, joka sisältää niin laihduttamisen, siihen johtavan
päätöksenteon kuin laihtumisen jälkeistä koko elämän pituista loppuaikaa, niin
silloin voidaan käsitellä niitä todellisia painonhallinnan välineitä.
Mistä sitten tunnistaa humpuukin? Onko Cambridge-projekti
humpuukia vai ei? Tuohon viimeiseen kysymykseen on helppo vastata.
Cambridge-projekti kuuluu useissa tieteellisissä tutkimuksissa tehokkaaksi
todettuun Hyvin Vähäkoloristisien dieettien ryhmään, jota Mustajoki suosittelee
tehokkaaksi avuksi painonhallinnan ensimmäiseen vaiheeseen eli laihduttamiseen.
VLCD-dieettien toimivuutta hän on itsekin useissa tieteellisissä testeissään
testannut. Hänellä on todella kanttia sanoa asioista miten ne ovat, miltä ne
näyttävät ja miten niiden tulisi olla tai miltä niiden tulisi näyttää.
Mistä sitten tunnistaa humpuukin? Varmin tapa on tehdä
itselleen kysymyksiä:
- - Kuulostaako tuote liian hyvältä ollakseen totta?
- - Markkinoidaanko tuotetta ylisanoilla?
- - Kerrotaanko valmisteen esitteessä kuinka monta kiloa voit laihtua viikossa?
- - Perustellaanko tuotteen tehoa tieteellisillä kokeilla ja kliinisillä tutkimuksilla, joita ei kuitenkaan löydy kansainvälisestä tutkimusten internet-tietokannasta (www.pubmed.gov)?
- - Vedotaanko tuotteen markkinoinnissa yksittäisiin nimeltä mainittuihin tutkijoihin?
- - Käytetäänkö tuotteen markkinoinnissa vaikeita tieteelliseltä (kvasitieteellisiä) kuulostavia sanoja?
- - Viitataanko yksittäisten käyttäjien kokemuksiin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti