tiistai 13. joulukuuta 2011

Dieettipäivä 63


Menneen talven kauneutta Tervajoen (aina sulana koko talven) rannassa.
Kuva Teresa Lehikoinen.


Kirjassaan Painonhallinnasta Pertti Mustajoki omistaa yhden kokonaisen luvun "Houkuttelevalle humpuukille", eli erinäisille muka laihduttaville tuotteille, joilla ei ole mitään tekemistä painonhallinnan kanssa, jos ei myöskään useimmiten laihduttamisen kanssa. Kaikille näille humpuukituotteille on ominaista rahan kerääminen pois lihavuudesta ja painonhallinnan ongelmista kärsiviltä henkilöiltä. Tai sitten lihaviksi itseään uskottelevilta ihmisiltä.

Yleisesti voidaan sanoa, että ryhmään humpuuki kuuluvat kaikki ne tuotteet, joista ei ole olemassa testeillä saatua tulosta. Ja kuten jokainen tietää, niin niitä tuotteita on moninaisia ja niitä on paljon. Jos vielä vaaditaan painonhallintaa, joka sisältää niin laihduttamisen, siihen johtavan päätöksenteon kuin laihtumisen jälkeistä koko elämän pituista loppuaikaa, niin silloin voidaan käsitellä niitä todellisia painonhallinnan välineitä.

Mistä sitten tunnistaa humpuukin? Onko Cambridge-projekti humpuukia vai ei? Tuohon viimeiseen kysymykseen on helppo vastata. Cambridge-projekti kuuluu useissa tieteellisissä tutkimuksissa tehokkaaksi todettuun Hyvin Vähäkoloristisien dieettien ryhmään, jota Mustajoki suosittelee tehokkaaksi avuksi painonhallinnan ensimmäiseen vaiheeseen eli laihduttamiseen. VLCD-dieettien toimivuutta hän on itsekin useissa tieteellisissä testeissään testannut. Hänellä on todella kanttia sanoa asioista miten ne ovat, miltä ne näyttävät ja miten niiden tulisi olla tai miltä niiden tulisi näyttää.

Mistä sitten tunnistaa humpuukin? Varmin tapa on tehdä itselleen kysymyksiä:
  • -         Kuulostaako tuote liian hyvältä ollakseen totta?
  • -         Markkinoidaanko tuotetta ylisanoilla?
  • -         Kerrotaanko valmisteen esitteessä kuinka monta kiloa voit laihtua viikossa?
  • -         Perustellaanko tuotteen tehoa tieteellisillä kokeilla ja kliinisillä tutkimuksilla, joita ei kuitenkaan löydy kansainvälisestä tutkimusten internet-tietokannasta (www.pubmed.gov)?
  • -         Vedotaanko tuotteen markkinoinnissa yksittäisiin nimeltä mainittuihin tutkijoihin?
  • -         Käytetäänkö tuotteen markkinoinnissa vaikeita tieteelliseltä (kvasitieteellisiä) kuulostavia sanoja?
  • -         Viitataanko yksittäisten käyttäjien kokemuksiin?

 Jos esittää itselleen vaikka nämä kysymykset, niin voi saada jonkinmoisen kuvan humpuukista, jolla yritetään siirtää kuluttajan lompakossa olevat rahat tuotteen markkinoijan lompakkoon. Asiasta on elintarvikevirasto tehnyt oivan 12-sivuisen paperin joka löytyy internetistä osoitteesta www.evira.fi ja hakusanaksi laitoksen kotisivun yläosaan kirjoittaa ”onkohan tämä humpuukia”.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti