Heti eilisen bloggauksen jälkeen se selvisi. Se eilisen
päivän ja loppuviikon suuri ongelma. Siitä kerron saman tässä kuin lähetin
vastaukseksi visailuunkin.
Vastaukseni
Mennen viikon visailutehtävä oli ns. helppo, mutta
osoittautuikin todellisuudessa hankalaksi ja työlääksi, ainakin minulle. Heti
torstai-iltana kun tehtävän luin niin riensin viimeisillä aukiolon minuuteilla
pienimmän kirkon kirjastoon hakemaa oikeaksi luulemaani teosta. Sillä tietenkin
olin muka oivaltanut kenestä kirjailijasta oli kyse ja vieläpä mistä teoksesta.
Kotiin päästyäni aloin selailemaan kirjan, selasin
toisenkin kerran vaan en löytänyt mitään tekstiin osuvaa. Tietenkin olin
pettynyt, olin näet täysin varma oikeasta olemisestani. Otin avuksi
nykytekniikan. Ja hienoa ”Minä otin sydämeni omaan käteeni”, löytyi jopa
akateemista tutkimusta aiheesta. Vielä tutkimukset kohdistuivat ihan juuri
lainaamaani teokseen. Ei kun uudelleen selaamaan lanattu kirja lävitse. Eipä
tullut tulosta tälläkään kertaa. Rupesi jo pinna palamaan vaikka kaikki
puhuivat tuon mainitun teoksen ja kirjailijan puolesta. Vaan ei sitaattia
löytynyt.
Kaiken tämän jälkeen päätin lähteä ylihuomenissa isoimmalle
kirkolle ja sen kirjastoon, jossa oli enemmän kirjailija teoksia. Eli luovutin
melkein koko tehtävän tekemisen ja tiedosta nauttimisen. Kuitenkin mielestäni
oli lukenut jo vuosia sitten, lähes nuorukaisena, tuota tekstiä – se oli
satavarma!
Olihan siellä, vaan ei kovin runsaasti. Väliin jätin jo pienimmän
kirkon kirjastosta lainaamani kirjan uudelleenlukemisen. Meni tovi ja toinenkin
kun kirjastossa selailin huolellisesti löytämäni teokset lävitse. Ei vaan
tulosta tullut, ei löytynyt tuota hienoa katkelmaa. Nyt oli luovuttaminen
lähellä. Kun vielä keskustelin 85 vuotiaan kirjailijaystäväni, entisen
seurakuntasisaren, kanssa ko. tekstistä, niin hän vahvisti tulkintani tekstin
laadusta oikeaksi. Toisaalta oli kiukkuinen ja poissaoleva.
Illalla kun kirjoitin päivittäinen blogini, jossa vielä
peilailin pettymystäni ja tuntojani ja epäilin edelleen kirjoittajaksi jo torstaina
määrittelemääni henkilö. Pistin mukaan jopa kuvankin, ikään kuin olisin tiennyt
varmasti henkilön, joka oli tekstien takana. Vaan en rohjennut kerto teosta,
josta lainaus on peräisin. Tavallaan tunnustin julkisesti tappioni.
Kun sitten blogattuani päätin vielä kerran ottaa käteeni
tuon ”syntisen” teoksen, niin huomioni kiintyi ensimmäiselle tekstisivulle
lätkäistyyn kirjaston leimaan ”KÄSITTELETHÄN KIRJAA PUHTAIN KÄSIN”. No
tietenkin käsittelen, miten joku voi moista epäillä.
Sitten se tuli, se BINGO, ihan ensimmäisellä sivulla, jota
en juurikaan ollut edes vilkaissut se oli! Miten joku osaakaan olla niin ovela,
että pistää sitaatiksi kirjan ensimmäiset rivit? Kirjan alku oli tuo voimakas
suhde jumalaan, vaikka kirjoittaja jättääkin jumalansa.
Olihan se Timo K. Mukka kuten olin jo alusta asti olettanut
ja teoskin oli se pienimmän kirkon kirjaston Tabu. Olin tyytyväinen minääni
vaikka olin niin raskaasti töpeksinyt kirjan kanssa. Onhan se todella tuttu ja
omassa kirjastossanikin, vaan siellä autotallin kaapien uumenissa satojen
muiden kanssa. Olinpaikka on tarkemmin tietämättömissä.
Mukka kirjoittaa tekstiä kuin lestadiolaissaarnaaja,
voimakkain kuvin, terävin lausein, joskus epämääräisesti ja tarkoituksen
vaikuttaa lukijaan/kuulijaan. Ja kuten kirjailijaystäväni sanoi, teksti on kuin
suorasanaista lyriikkaa, se iskee ja ottaa valtaansa. Siksi kait luin erittäin
tarkasti lukujen loppuun sijoitettuja runoja enkä huomannut kirjan ensimmäistä
sivua lainkaan.
Erikoista Mukassa ja erityisesti hänen kirjassaan Tabu, on
kirjailijan hieno kyky asettua nuoren seksuaalisuuteen heräävän tytön roolin ja
käsitellä tapahtumia minänä. Tämä on minua aina hämmästyttänyt ja samalla viehättänyt,
mitä tämmöinen eläkeläisukko nyt pystyy nuoren naisen minää ymmärtämään. Mukka
on ehdottomasti eräs kirjallisuutemme shamaaneista, tavallaan sanashamaani. Teoksia,
joita lyhyessä ajassa palautin muistiin, hän esittää väkeviä henkilöitä, jotka
toimivat paljolti vaistojensa varassa. Liika herraskaisuus eli ulkoinen ja hankittu
sivistys ei heitä ole vielä ehtinyt pilaamaan. Tämänkö tähden Mukka ei
viihtynyt teennäisen sivistyksen eteläisessä Suomessa? Oliko juuri tämä syynä
kaipuulle takaisin pohjoiseen?
Pitääkin ryhtyä pohtimaan ja pistää mietintämyssyyn
liittyminen Timo K. Mukka-seuraan, sellainenkin kun on perustettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti