lauantai 17. maaliskuuta 2012

Dieettipäivä 156


Nyt, siis juuri tällä siunatulla hetkellä, olen vaan niin perusteellisen väsynyt Kysyn vaan, voiko vähä äijä olla enää enempää väsynyt? Enkä osannut edes kunnolla uida, se oli melkoista räpiköintiä. Aikaa siihen kyllä tuhraantui täydet kaksi tuntia. Oliko syynä nuoren J:n uinti? Se on niin vaan sulavaa ja riemuista katseltavaa. Taitaa olla, että olen jo aiemminkin kertonut tuosta inhimillisestä torpedosta? Ehkä se rapautti moraalini kun jouduin vertaamaan häntä itseeni ja kaikin tavoin ihan selvästi minäni tappioksi.

Saaliksi kuitenkin sain kilometrien lisäksi 1041 kulutettua kilokaloria sekä 496 ansaittua MET-minuuttia. Lisäksi matkaa taittui vaivaiset 2,5 kilometriä, siis ei mitenkään leuhkasti uitu! Kun pidän taulukkolaskentaa tekemisistäni, niin tähän mennessä olen uinut 8 uintipäivän aikana 24,75 kilometriä, olen siten vielä tavoitteessani eli vähintään kolme kilometriä per uintikerta. Tämän viikon kisailun aikana (maanantaista-lauantaihin) olen siis kuluttanut 7330 kilokaloria teoreettista läskiä minästäni. Vaan näkyykö se missään? Mutta koville se näköjään otti, tuo tämänpäiväinen kisailu. Tosin myönnettäköön, että tuli siellä altaassa harrastettua sellaista chattailuakin eli sosiaalista kanssakäymistä muiden uimareiden kanssa. Onhan se sivistyneen ihmisen velvollisuuskin tuo sosiaalinen kanssakäyminen.

Tänään piti puhumasi laihduttamisen ja painonhallinnan suurista edistysaskeleista. Tosin itse slankaan ja käytän Slanka-tuotteita homman edistymiseksi. Nyt kuitenkin on tullut markkinoille jotai uutta, joka korvaa Karppauksen. Kyseessä on Protaus eli nyt ei enää karpata vaan protataan!

Potauksessa on yksikertaisesti kyse siitä, että lautaselle valitaan parhaistakin parhaimmat ja vähärasvaisimmat proteiinilähteet. Syynä ovat tietenkin uusimmat tutkimustulokset. On näet saatu selville, että punaisen ja eritoten prosessoidun lihan käyttö aiheuttaa sydän- ja verisuonisairauksien riskin moninkertaistumisen. Kuten myös Diabeteksen kakkosen sairastumisriskin kanssa käy. Näinhän lääkärikunta lähes Antti Heikkilää lukuun ottamatta, on meille yrittänyt vakuuttaa. Porataajat keskittyvät vähähiilihydraattiseen ja runsasporoteiiniseen ravintoon.

Protaajien ruokavalio siis keskittyy vähärasvaisista tai aivan rasvattomista maito- ja lihatuotteista, kalasta, pähkinäistä, runsaasti proteiini sisältävistä täysjyväviljatuotteista, rypsi- ja oliiviöljystä, kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Näin protaajan ruokavalio lähenee melko täysin huippu-urheilijoiden ruokavaliota. Saman se tekee minun nähdäkseni painonhallintavaiheen aikana ja koko elämänpituisesti oman prosessini ruokavalion kanssa. Ja kun nautitaan kohtuudella kaikkia niin siinähän se. Paitsi, vihreät kasvikset eivät ole kovin hyvä minun ruokavalioni osa. Ne saavat veriarvot sekaisin.

Ehkä kerron vielä enemmänkin protauksesta tulevissa blogimerkinnöissäni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti